De lækreste spelt-kanelsnegle med æble og kokos

torsdag den 19. september 2013



Disse skønne æble-kanelsnegle er efterhånden blevet en "mandags-klassiker" herhjemme - opskriften er en fortolkning af denne her fra Hendes Verden. 
Jeg bruger så vidt muligt kun økologiske ingredienser, men det er naturligvis en smagssag ;) 

20-24 stk. 
50 g gær
2½ dl lunken minimælk (-jeg bruger laktosefri minimælk)
2 æg
2 spsk rørsukker
½ tsk Maldon Sea Salt
2 spsk rapsolie
250 g fuldkornsspeltmel/grahamsspeltmel
250 g sigtet speltmel

Fyld:
5 store revne æbler (- pres de revne æbler for det meste af væden/æblesaften)
250 gram plantemargarine
100 gram rørsukker 
2 spsk stødt kanel
75 gram kokosmel

Sådan gør du:
  1. Rør gæren ud i lunken mælk. Rør æg, rørsukker og salt i. Kom olie og de to slags mel i. Ælt dejen sammen.
  2. Stil dejen til hævning et lunt sted tildækket i ca. 40 min.
  3. Alle ingredienser til fyldet røres sammen.
  4.  Del dejen i 2 stykker, og rul dem til 20 x 24 cm rektangler. Smør halvdelen af fyldet på hver, rul dem sammen til roulader, og skær dem i 2 cm’s skiver. Læg skiverne på bagepapir på en bageplade, og lad dem efterhæve 15 min. Pensl med sammenpisket æg og drys med lidt rørsukker. 
  5. Bag sneglene på midterste ovnribbe i ca. 15 min. ved 200 grader. 

2 kommentarer :

  1. Uuh, det er da ikke en helt dum idé med kokos i kanelsnegle - det kan jo kun smage godt (:

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne,
      Du har helt ret - det smager virkelig skønt! Og faktisk kom jeg det blot i ved et tilfælde, da det var en rest som jeg gerne ville have brugt op - og det viste sig at være et lille lykketræf ;)
      Tusind tak fordi du følger med :)
      Kh Ingbritt

      Slet